Armémuseum Bibliotek

Komihåglistan är tom
Vis
Titel och upphov
  • Medicin och krig - Svenska erfarenheter från sjukvårdsarbete i utländska konflikter
Utgivning, distribution etc.
  • 2012
SAB klassifikationskod
  • Vx
Annan klassifikationskod
  • Vx
Fysisk beskrivning
  • 9 s.
Anmärkning: Allmän
  • Sjukvårdsutbildade svenskar har ofta deltagit i utländska krig. Tre exempel är dansk-tyska kriget 1864, boerkriget 1899-1902 och Kongokrisen 1960-64. Konflikterna skiljer sig åt, men sjukvårdsinsatserna visar många likheter. De kan därför jämföras med varandra för att påvisa olika former av historisk utveckling. Sammanfattningsvis har krigsföringen framställt allt mer effektiva metoder för våldsutövning samtidigt som medicinen utvecklats från att huvudsakligen varit verkningslös till att kunna rädda liv. Motiven för det svenska sjukvårdsdeltagandet har varit ideologiska, humanistiska och karriärmässiga. Flera gånger har de deltagande svenskarna fått ta del av nya medicinska innovationer. Genom olika redogörelser har deras erfarenheter också fått spridning i Sverige efter deras hemkomst.
Term
  • Militärmedicin Historia
Värdpublikation
  • Socialmedicinsk tidskrift 1/2012
*000      ab
*00122819
*084  $aVx$2kssb/8
*245  $aMedicin och krig - Svenska erfarenheter från sjukvårdsarbete i utländska konflikter /$cTomas Gustafsson
*260  $c2012
*300  $a9 s.
*500  $aSjukvårdsutbildade svenskar har ofta deltagit i utländska krig. Tre exempel är dansk-tyska kriget 1864, boerkriget 1899-1902 och Kongokrisen 1960-64. Konflikterna skiljer sig åt, men sjukvårdsinsatserna visar många likheter. De kan därför jämföras med varandra för att påvisa olika former av historisk utveckling. Sammanfattningsvis har krigsföringen framställt allt mer effektiva metoder för våldsutövning samtidigt som medicinen utvecklats från att huvudsakligen varit verkningslös till att kunna rädda liv. Motiven för det svenska sjukvårdsdeltagandet har varit ideologiska, humanistiska och karriärmässiga. Flera gånger har de deltagande svenskarna fått ta del av nya medicinska innovationer. Genom olika redogörelser har deras erfarenheter också fått spridning i Sverige efter deras hemkomst.
*650  $aMilitärmedicin$xHistoria$2sao
*773  $aSocialmedicinsk tidskrift 1/2012
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till